Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Få e-butikken på nettet nemt og hurtigt

Der er ingen vej uden om handel på nettet, og der findes mange forskellige muligheder for at etablere en e-butik. Nogle firmaer tilbyder standardløsninger, mens andre tilbyder konsulentbistand til at etablere en hel unik e-butik. Standardløsninger er lette at bruge, også selv om man ikke kender til programmering.

Muligheder

Hvis man gerne vil have virksomheden på internettet, så kan man hurtigt og nemt oprette en e-butik. Der findes forskellige måder, hvorpå man kan oprette en sådan butik, og vi har derfor undersøgt hvor hurtigt og nemt dette er, samt hvad det kommer til at koste.

På sitet http://www.efokus.dk " target="_blank">www.efokus.dk findes der en række gode råd til, hvad man skal have tænkt over, inden man starter en e-butik op. Bag sitet står flere forskellige organisationer, blandt andet Dansk Dataforening og Foreningen for Dansk Internethandel. På sitet findes der også en e-guide til virksomheder omkring start af e-butikker.

Ifølge guiden er den billigste måde at etablere en e-butik på at oprette en standardiseret e-butik ved brug af skabeloner og menuer hos forskellige internetfirmaer. I guiden anslås det, at en sådan løsning koster under 10.000 kroner med en årlig leje på omkring 12.000-60.000 kroner afhængig af eksempelvis trafik hos e-butikken.

Hvis man selv vil have sin egen løsning, så anslås det i guiden, at det kommer til at koste mellem 50.000 og 150.000 kroner for en standardiseret løsning, hvor man senere kan ændre den. Den årlige drift anslås til at være på omkring 20.000-40.000 kroner.

Hvis man vil have specielt tilrettede løsninger kommer det til at koste mindst 150.000 og nok nærmere 500.000 kroner samt en årlig drift på 40.000-150.000 kroner.

Vi kigger derfor nærmere på hvor nemt og hurtigt man kan oprette en standardiseret e-butik. Der findes allerede mange firmaer, der tilbyder sådanne tjenester, og vi har derfor kun udvalgt et par af dem.

Jubii

Jubii
Hos portalen Jubii loves der, at man kan oprette sin egen e-handels butik i løbet af ti minutter. Der er mange der har benyttet sig af dette tilbud, og alle disse butikker findes i Jubiis shoppingcenter. Man kan desværre ikke umiddelbart finde oplysninger om betingelser og priser for at oprette en e-butik hos Jubii.

Oprettelse af butik
Butikken oprettes på under ti minutter, og herefter kan man begynde at definere de mere detaljerede oplysninger, eller se hvordan ens butik foreløbig ser ud. Under dette forløb er man stadig ikke blevet oplyst priserne for at oprette en e-butik.


Under oprettelsen kan man vælge mellem flere standarddesigns. Her har vi valgt designet sol.

Vælger man at begynde administrationen af butikken, skal man først indtaste sit brugernavn og kodeord. Der er dog et problem, idet at man ikke har angivet et brugernavn, men vi fandt hurtigt ud af at man skulle skrive butiksnavnet i feltet for brugernavn.

Herefter er det bare at vælge knapper, skabeloner og menuer, betalingsform, kundeinformation og indtaste produktnavne, priser og meget mere. Dette foregår ved at vælge imellem fire forskellige menuer: Ordrer, Produktadministration, Opsætning og Diverse.


Man kan vælge blandt andet mellem flere forskellige former for knapper.

Priser
Efter vi havde ledt et stykke tid fandt vi frem til hvor priser og andre betingelser oplyses. I de første 14 dage er det gratis at have en testbutik, men så kan man heller ikke sælge nogle varer. For en butik med 500 varenumre, så koster det 1.395 kroner plus moms per måned og plus ekstra omkostninger for muligheden for betaling med kreditkort. En basisbutik med 10 varenumre koster kun 99 kroner plus moms per måned.

Betalingsformer
Fra starten kan man kan kun vælge mellem tre forskellige betalingsformer: Efterkrav, giro og forudbetalt. Hvis man vil have mulighed for at kunderne skal betale med kreditkort, så skal man indgå en aftale med PBS. Men dette hjælper Jubii med helt gratis.

Det er altså både nemt og hurtigt at etablere en e-butik hos Jubii. Et minus er, at det er svært at finde priser og andre betingelser, mens et plus er at man kan vælge imellem flere designs.

Ofir

Ofir
Portalen Ofir lover at man kan oprette en gratis testbutik på 20 minutter. Ifølge Ofir er der over 700.000 besøgende på Ofirs shopppingcenter om ugen. Ofir oplyser om alle forhold og betingelser, der er gældende, når man opretter en butik.

Priser
Prisen for at have en e-butik hos Ofir afhænger af to ting: Omsætning og antal varenumre. Der betales en procentafgift af omsætningen (provision), og afgiften sættes efter, hvor stor omsætningen er. Eksempelvis er afgiften 6 procent, hvis omsætningen er mellem 0 og 99.999 kroner. De første 500 varenumre er gratis, herefter koster de næste 500 numre 500 kroner plus moms, og skal man have flere numre koster det 1000 kroner plus moms per 1000 ekstra numre. Det er gratis at have testbutik indtil den bliver åbnet.

Oprettelse af butik
Selve oprettelsen af butikken tager kun to minutter. Derefter kan man indtaste varegrupper, numre, priser med videre.

Hos Ofir kan man ikke få lov at vælge design, hvilket er et minus i forhold til de andre steder.


Designet hos Ofirs butikker er jævnt kedeligt, og kan kun krydres med ens egne billeder, som Bamsebutikken her har gjort.

Betalingsformer
Hos Ofir kan man vælge mellem betaling med kort, efterkrav, giro eller forudbetaling via en bank. Vælger man betaling med kort skal man først søge tilladelse.

Firma-info

Nu har vi kigget på de to mest kendte steder, og vi retter derfor blikket mod ukendte horisonter. Ved en hurtig søgning finder man utrolig mange firmaer, der tilbyder oprettelse af e-butikker. Vi fandt blandt andet http://www.firma-info.dk/shop/" target="_blank">www.firma-info.dk, www.siteshop.dk og Actinic. Vi vælger at kigge nærmere på Firma-info.

Firma-info

Oprettelse af butik
Oprettelsen af en e-butik hos Firma-info er let: Det eneste man behøver at gøre, er at vælge et standarddesign og størrelsen af butikken (antal varenumre). Derefter sender man en fortegnelse over ens produkter, varegrupper, billeder med videre. Firmaet etablerer derefter butikken, men det fremgår ikke, hvor langt tid dette tager.

Det er altså klart lettest at bruge Firma-info, da man ikke selv skal indtaste alle produkter, priser med videre.

Priser
På sitet er der to forskellige prismodeller, og det er desværre ikke klart om, man skal betale efter begge modeller eller kun den ene.

Den første model er en såkaldt succes eller gratis model, hvor man kun betaler en vis procentdel af sin omsætning. Man skal selv give et bud på, hvor stor denne procentdel skal være.

I den anden prismodel afhænger priserne af to ting: Antal varenumre og design. Det koster eksempelvis 500 kroner per måned at have 500 varenumre. Et standarddesign koster 635 kroner plus moms, mens en tilpasset løsning koster 450 kroner plus moms per time. Hvis disse priser er gældende uden at man skal betale provision, så må det siges at Firma-info er væsentlig billigere end Ofir og Jubii.


Potpourri er et af de standarddesigns, som man kan vælge imellem.

Betalingsformer
Det fremgår ikke umiddelbart, hvilke betalingsformer man kan vælge imellem. Men hvis man kigger på firmaets demo-shop, så kan man af denne se, at det er muligt at betale med kreditkort.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere